CCN embleem

Commercial Cars

In 1905 werd door een groep enthousiastelingen de firma Commercial  Cars Ltd. opgericht.
In hetzelfde jaar kwam al een eerste truck met 4 ton laadvermogen met ijzeren wielen en kettingaandrijving van de productielijn. In 1913 wordt het model RC met 32 pk zijklepmotor en laadvermogens tussen 1 en 7 ton gemoderniseerd door een aandrijf-(cardan)as te monteren i.p.v. de kettingaandrijving. In 1925 werd Commercial Cars overgenomen door Humber Ltd. en in 1928 treedt Humber en dus ook Commer toe tot de Rootes Group.
In 1932 werd Hillman toegevoegd en in 1934 Karrier. De invloed van Humber, Hillman en Karrier was merkbaar op de constructie van de Commer bedrijfswagens.

De bussen waarmee het allemaal begon.
Het duurde in 1909, 4 dagen om deze vier voertuigen, links op de foto, af te leveren van Luton naar Widnes. Er waren geen snelwegen, de wegen waren in het algemeen zeer slecht en met een hoogte van 16ft 6inch “nog steeds erg hoog voor een voertuig van tegenwoordig”. Een flink aantal boomtakken moesten worden gekapt om naar Widnes te rijden. Op de foto van de vier bussen die werden afgeleverd kan men op de voorkant van de eerste bus een houten projectie zien om de hoogte van bruggen, bomen, overkappingen etc. op de route te testen. De bussen waren uniek met hun overdekte dubbele kap met versieringen en waren zeker de eersten in Engeland, waarschijnlijk van de hele wereld.

De wielbasis was 7ft/6inch “een bredere wielbasis was gevraagd, maar afgewezen als gevolg van de “zware motorrijtuigen Act” en de bus liep op massieve rubberen banden en konden 34 zittende passagiers vervoeren. Elke bus kostte 844 pond en ze waren genummerd 1,2,3 en 4. De bussen werden in dienst gezet op Goede Vrijdag 9 april met een dienst van de Transporter Bridge door het centrum naar Peel House Lane. Diensten naar Farnworth, Appleton, Halton en Rainhill volgden snel. In de eerste zes maanden van hun dienst vervoerde ze gemiddeld 15.000 passagiers per week, er werd er iets meer dan 80 pond per bus per week opgehaald.

De 2267 cc, 4 cilinder Humber Hawk zijklepmotor uit 1933, werd in de vijftiger jaren gemoderniseerd tot een kopklepper. Deze motor met verchroomde cilinderwanden werd tot 1979 geleverd in vele modellen! De Hillman Minx 6 cilinder motor werd eveneens in vele typen gemonteerd.
In 1954 kwam een revolutionaire Rootes TS3 dieselmotor in productie.

Deze horizontale 3 cilinder Tilling Stevens tweetakt motor heeft 6 tegenover elkaar geplaatste zuigers, die via tuimelstangen de onderliggende krukas aandrijven. De 3260 cc motor heeft een mechanische turbo en levert 105 pk. De motor is zuinig, loopt als een vlotte benzinemotor, maar is onderhoudsgevoelig. Naast deze motor werden ook dieselmotoren van o.a. Perkins en standaard Motor geleverd. In 1960 kwam de kleine 1500/2500 gesloten bestelwagen op de markt.

Destijds de kleinste bestelwagen die ook met een 2,2 liter dieselmotor leverbaar was. Op basis van deze wagen werden in Engeland fraaie klein campers met een hefdak gebouwd die nog steeds in gebruik zijn. In 1964 fuseerde Rootes met het Amerikaanse Chrysler, waardoor de productie van Commer/Karrier en Dodge GB bedrijfswagens werd samengevoegd. Daardoor werden ook sommige Commerwagens onder de naam Dodge verkocht.

In 1976 verdween de naam Commer definitief. Eind 1978 valt het doek over alle activiteiten van de Chrysler Corporation in Europa. De noodlijdende Europese tak wordt verkocht aan Peugeot/Talbot.
Niet veel later gaat het slecht draaiende bedrijf over aan Renault bedrijfswagens.

Disclaimer